LEKCJA PRZYRODY KL.IV
TEMAT:LAS WOKÓŁ NAS - zdobywamy dyplom przyrodnika.
CELE LEKCJI:
Wiadomości:
- uczeń zna pojęcia: las, rodzaje lasu (iglasty, liściasty i mieszany),
- warstwy lasu (korony drzew, podszyt, runo leśne, ściółka leśna),
- wymienia warunki panujące w każdej z warstw lasu,
- uczeń wyróżnia drzewa i krzewy.
Umiejętności:
- uczeń potrafi rozpoznać pospolite gatunki drzew w najbliższej okolicy za pomocą atlasów,
- przyporządkowuje organizmy leśne występujące w poszczególnych warstwach,
- uczeń rozpoznaje drzewa po liściach i owocach,
- tworzy łańcuch pokarmowy z organizmów leśnych.
Postawy:
- uczeń wie, jakie znaczenie ma las i jak należy zachować się w lesie (zna dekalog przyrodnika).
Metody:
- ćwiczenia, burza mózgów, obserwacja, dyskusja, praca z atlasem.
Formy pracy:
indywidualna, z całą klasą.
Środki dydaktyczne:
naturalne okazy w terenie, atlasy, przewodniki, karty pracy.
Przewidziany czas pracy:
2-3 godziny.
Uwagi:
Uczeń podczas zajęć za wykonane zadanie zbiera punkty. Maksymalna ilość punktów wynosi 39 pkt. Do wykonania uczeń ma 9 zadań. Nauczyciel zapisuje punkty na przygotowanej przez siebie tabeli. Każdy uczeń otrzymuje dyplom i tytuł za uzyskane punkty.
OBJAŚNIENIA PUNKTACJI:
od 0 do 29 punktów - MŁODY PRZYRODNIK
od 30 do 34 punktów - MŁODY ZNAWCA PRZYRODY
od 35 do 39 punktów - ZNAWCA PRZYRODY
Nauczyciel i uczniowie opowiadają ciekawostki o drzewach i zadają zagadki - pomiędzy kolejnymi zadaniami
PRZEBIEG LEKCJI
FAZA WPROWADZAJĄCA
– Sprawy organizacyjno – porządkowe
– sprawdzenie obecności
– przypomnienie zasad zachowania się w lesie „Dekalog przyrodnika”
– sprawdzenie wyposażenia uczniów w odpowiednie przybory
– nawiązanie do tematu lekcji: Zapoznanie uczniów z etapami pracy na lekcji i celu zajęć w terenie.
Zad 1.-1 pkt.
Co to jest las? Uczniowie na kartkach tworzą i zapisują własną definicję.
FAZA REALIZACJI
Zad 2. – 1 pkt.
KARTA PRACY
Uczniowie losują kartonik, a nazwę umieszczają w odpowiedniej rubryce tabeli.
DRZEWA
|
PODSZYT
|
RUNO LEŚNE
|
ŚCIÓŁKA LEŚNA
|
Sosna
|
Dziki bez
|
Poziomka
|
Opadłe liście
|
Świerk
|
Młody klon
|
Mech
|
Igły sosny
|
Buk
|
Maliny
|
Trawa
|
Szyszki
|
Dąb
|
Jarzębina
|
Borowik
|
Patyki
|
Brzoza
|
Leszczyna
|
Borówka czarna
|
Szczątki roślin
|
Lipa
|
Jałowiec
|
Paproć
|
Szczątki zwierząt
|
Zad 3. – 1 pkt. Jaki to rodzaj lasu, w którym się znajdujecie?
Las mieszany
Las liściasty
Las iglasty
Zad 4. – 1pkt.
Zamaluj kolorem niebieskim organizmy zwierzęce występujące w warstwie drzew, zielonym w warstwie podszytu, pomarańczowym runa leśnego, brązowym organizmy ściółki leśnej:
wiewiórka, dzik, dzięcioł, kuna, jeż, sikora, sarna, ropucha, ślimak, mrówka.
Zad. 5. – 12 pkt. Wpiszcie do tabeli określenia warunków panujących w poszczególnych warstwach
:
małe, bardzo małe, duże, bardzo duże, średnie, nie ma.
Warstwa lasu
|
Nasłonecznienie
|
Wiatr
|
Wilgotność
|
Korony drzew
|
|
|
|
Podszyt
|
|
|
|
Runo leśne
|
|
|
|
Ściółka leśna
|
|
|
|
Zad 6. – 2 pkt. Rozejrzyj się wokół i wymień pozytywny i negatywny wpływ działalności człowieka na stan lasu.
Zad 7. – 5 pkt.
Las jest bardzo ważną częścią przyrody. Wypisz funkcje lasu, w którym się znajdujesz.
- ………………………………………………………
- ……………………………………………………....
- ………………………………………………………
- ………………………………………………………
- ……………………………………………………....
Zad 8. – 1 pkt. Uczniowie układają i zapisują łańcuch pokarmowy, odpowiadają na pytanie – Kto żywi się pokarmem produkowanym przez to drzewo?
FAZA PODSUMUJĄCA
Zad 9. – 15 pkt
.
KARTA PRACY
W tabeli umieszczono rysunki drzew. Rozpoznaj nazwy drzew przedstawione w tabeli i dopasuj liście i owoce.
Uczniowie otrzymują trzy koperty z
nazwami drzew, ilustracjami liści i owoców.
|
|
|
|
|
SOSNA
|
JODŁA
|
LIPA
|
DĄB
|
KLON
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podliczenie punktów i wręczenie dyplomów.
Opracowała: Krystyna Falkowska
Nauczyciel przyrody w Publicznej Szkole Podstawowej w Bobrówku